zondag 15 augustus 2010

beschuldigde, sta op

Eén van de belangrijkste organen binnen de sudburyschool is het JC. Een soort rechtssysteem waarbij elk kind of staflid een klacht tegen een ander kan neerleggen. Die klacht kan over zowat van alles gaan dat indruist tegen de regels van het huishoudelijk reglement (en dat zijn er behoorlijk wat).

Vandaag kreeg ik de eer om, tijdens de stafvergadering, in een rollenspel 'de beklaagde' te spelen. Ik werd er van beschuldigd mijn kopje niet op plaats te hebben gezet en dit al voor de achtste keer.

Ik was dus nog niet eens écht beschuldigd en zat nog niet eens voor het échte JC, maar ik kan je verzekeren dat ik me niet op mijn gemak voelde. Het heeft wel iets engs. Zo 'officieel' aangeklaagd worden voor een groep mensen (waar je elke dag moet tussen leven).

Voor mij heeft dit systeem toch een duidelijkere invloed dan pakweg berispt worden door de juf of zelf nog de directeur op school. Bovendien komt elke leerling in een beurtrolsysteem waardoor hij/zij ook eens in het comité zal zetelen. Elkeen die dus mee de straf bepaalt weet hoe het voelt om op de beklaagdenbank te zitten en omgekeerd.

Het lijkt me een fair systeem. Ik ben heel benieuwd om het ook werkelijk in de praktijk te zien gebeuren :)

1 opmerking:

  1. Ik heb de actualiteit gevolgd ivm deze school. Ik wist niet dat jij er actief mee bezig was. Zelf twijfel ik nog steeds om onze kinderen naar een freinetschool te laten gaan. Sinds dit jaar is er één hier in de buurt.

    BeantwoordenVerwijderen