dinsdag 31 augustus 2010

Kleine kleuter

Ook voor Kleine Kleuter is het morgen weer school. In tegenstelling tot Grote Kleuter is het voor hem geen leuk vooruitzicht. Hij ziet er op tegen. Om het mild te brengen.

Hij mag naar de klas 2de-3de kleuterklas overgaan en ik hoop dat het alsnog een leuk jaar voor hem wordt. Samen zitten met de 3de kleuters zal hem deugd doen denk en hoop ik. Het is jammer om te zeggen, maar Kleine Kleuter is geen kind dat zich makkelijk populair maakt. Hij is gewoon niet lief of vriendelijk tegenover leeftijdsgenoten--'tis te zeggen kinderen rond de 4 jaar die hij als jonger beschouwt alhoewel ze toch ouder zijn--. Hij geeft gewoon niet om ze. Hij kan ronduit onbeleefd en onattend zijn.

Hij is nochtans wél sociaal. Vind ik. Zolang hij zich tussen oudere kleuters bevindt en zij hem niet als 'kleintje' behandelen. Het mooiste voorbeeld daarvan was de hbbk-barbeque waar hij als op-1-na jongste kind de tijd van zijn leven had. Hij mocht gewoon meedoen. Er gewoon zijn. En dat is nu net wat deze Kleine Kleuter nodig heeft.

1 opmerking:

  1. Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar in sommige scholen wordt er, volgens mij, veel te hard gefixeerd op die leeftijd. Op 'met de kindjes van de klas spelen', op 'daar ben jij nog niet groot genoeg voor', op 'dat ga je volgend jaar doen'. Spijtig, heel spijtig.
    Ben eens benieuwd hoe onze grote kleuter het gaat doen, als een van de oudsten (februari) in een graadklas 2de-3de kleuter. Hoewel, ze noemen het zo niet. Haar klasje zijn de 'bloemetjes'. :-)

    BeantwoordenVerwijderen